“Lamia van Promaz wees mij perfect de weg doorheen het administratieve kluwen.” (Georges B.)
Toen Georges in 2016 zijn huis wou verkopen, wachtte hem een onaangename verrassing.
Georges: “Op advies van mijn notaris liet ik mijn mazouttanks nakijken. Ik had ze al meer dan tien jaar niet meer gebruikt, maar toch bleken er lekken in te zitten, die mijn grond verontreinigd hadden.”
Op zoek
In februari 2017 ging Georges op zoek naar een bedrijf dat de tanks kon uitgraven en de bodem saneren. Toen hoorde hij al dat er een schadevergoedingsfonds in de maak was, waarbij hij de saneringskosten op termijn zou kunnen recupereren.
“Ik rekende er niet te hard op, maar het idee bleef wel in mijn gedachten zitten…”
Een gepeperde rekening
In juni van datzelfde jaar werden de werken uitgevoerd en betaalde Georges de factuur van om en bij de 60.000 euro. In 2020 werd het huis uiteindelijk verkocht en de oprichting van het Promaz-fonds kwam opnieuw ter sprake.
“Zodra Promaz actief werd, stuurde ik een mailtje om me te registreren. Daarna ging alles heel vlot, professioneel en snel. Zelf had ik al een volledig dossier samengesteld, met alle facturen en betalingsbewijzen. En de afwikkeling door Lamia, mijn dossierbeheerder bij Promaz, is uitermate correct verlopen.”
Bijna volledig terugbetaald
Georges kreeg bijna alle gemaakte kosten terugbetaald. Zijn advies aan iedereen die te maken krijgt met een bodemverontreiniging door een mazoutlek?
“Neem zo snel mogelijk contact op met Promaz. De medewerkers van het fonds wijzen je perfect de weg doorheen het administratieve kluwen en het fonds neemt, als je dat wilt, het beheer én de praktische afhandeling van je dossier volledig van je over, met inbegrip van de bodemsanering zelf. Het lijkt een sprookje, maar Promaz staat je echt met raad en daad bij. Geweldig!”
Promaz’ helpende hand
Lamia Beldjoud, technisch-administratief medewerkster bij Promaz, volgde Georges’ dossier op.
Lamia: “Georges diende zijn aanvraag in in oktober 2022. We zijn toen nagegaan of de werken op een coherente manier zijn uitgevoerd, onder toezicht van een deskundige, en of ze door de bevoegde instanties waren goedgekeurd. Alles bleek prima in orde en de terugbetaling gebeurde binnen de in het Samenwerkingsakkoord vastgelegde termijn.”
Promaz behandelt ook complexere dossiers van aanvragers, die soms ten einde raad zijn.
Lamia: “Natuurlijk helpen we ook mensen die hun aanvraag tot tussenkomst niet ingevuld krijgen, bijvoorbeeld omdat het om een ingewikkeld dossier gaat. En elke keer slagen we erin om tot een oplossing te komen.”
Vermoedt u ook een mazoutlek?
Bent u bang dat uw bodem ook verontreinigd zou kunnen zijn door een mazoutlek aan uw verwarmingsinstallatie? Doe dan hier de test. U weet dan meteen of Promaz u kan helpen én welk type aanvraag u moet indienen. Want Promaz betaalt niet alleen al uitgevoerde bodemsaneringen terug, het fonds kan ook de hele saneringsprocedure van u overnemen. En dat is een hele opluchting!
Hebt u een vraag?
Op www.promaz.be/faq vindt u een antwoord op al uw vragen over een financiële en/of operationele tussenkomst door Promaz, voor zowel particulieren als bedrijven of instanties.
Let op: aanvragen kunnen maar ingediend worden tot en met 28 februari 2025 en moeten ontvankelijk verklaard worden door het fonds.
Komt u in aanmerking voor hulp?
Doe de test
Hier kunt u een aanvraag indienen: