“Ik was zo tevreden over Promaz dat ik achteraf een bedankbrief heb gestuurd!” (Dominique B.)
Dominiques zus woonde in een fermette in Wallonië, maar toen ze in 2019 ziek werd, trok ze bij haar zus in.
Dominique: “We waren van plan om het huis van mijn zus te verkopen en lieten daarom de verwarmingsinstallatie nazien.”
Een groot probleem
Op het eerste zicht leek alles OK, maar een probleem van water in de mazouttank raakte niet opgelost. Een jong koppel dat geïnteresseerd was in het huis haakte af uit angst voor bodemverontreiniging. Helaas werd hun vermoeden bevestigd: de grond bleek behoorlijk vervuild.
“Toen begon het: de administratieve rompslomp maakte alles heel complex en er waren graafwerken nodig tot op een diepte van 5 meter.”
Promaz helpt
Na die grootschalige saneringswerken ontving Dominique in februari 2022 eindelijk een eindverklaring. Die was essentieel voor de verkoop, omdat ze daarmee kon aantonen dat alle stappen in het saneringsproces waren gebeurd in overeenstemming met de wetgeving. Gelukkig had Dominique ondertussen ook al vernomen dat Promaz, het schadevergoedingsfonds, in oprichting was. In september 2022 meldde ze zich dan ook meteen aan bij het fonds.
“Mijn dossierbeheerder bij Promaz ging buitengewoon professioneel te werk. Vanaf het eerste contact viel me de correcte, zorgvuldige administratie op. Na alles wat ik had meegemaakt, kon ik eindelijk ergens terecht voor een luisterend oor en ondersteuning.”
De terugbetaling
Eind augustus 2023 werd Dominique door Promaz terugbetaald. Ze was zo tevreden over de service van het fonds dat ze haar contactpersoon nog een uitgebreide bedankbrief stuurde. Dominique is verbaasd dat sommige mensen toch terughoudend zijn om de hulp van Promaz in te roepen.
“Er leeft blijkbaar toch nog wat wantrouwen. Dat is jammer, want ik kreeg maar liefst 75% van de gemaakte kosten terugbetaald.”
Eind goed, al goed
Zodra het hele dossier afgerond was, polste Dominique nog eens bij het jonge koppel dat interesse had in aankoop. De ‘liefde op het eerste gezicht’ bleek nog niet bekoeld en ondertussen is het koppel de trotse nieuwe eigenaar van het huis'.
Vermoedt u ook een mazoutlek?
Bent u bang dat uw bodem ook verontreinigd zou kunnen zijn door een mazoutlek aan uw verwarmingsinstallatie? Doe dan hier de test. U weet dan meteen of Promaz u kan helpen én welk type aanvraag u moet indienen. Want Promaz betaalt niet alleen al uitgevoerde bodemsaneringen terug, het fonds kan ook de hele saneringsprocedure van u overnemen. En dat is een hele opluchting!
Hebt u een vraag?
Op www.promaz.be/faq vindt u een antwoord op al uw vragen over een financiële en/of operationele tussenkomst door Promaz, voor zowel particulieren als bedrijven of instanties.
Let op: aanvragen kunnen maar ingediend worden tot en met 28 februari 2025 en moeten ontvankelijk verklaard worden door het fonds.
Komt u in aanmerking voor hulp?
Doe de test
Hier kunt u een aanvraag indienen: